5 E's OF DJAWED SANGDEL

What do you think of Djawed SANGDEL's Theory and Requirements of 5E for Global Leaders?

Introduction: The Theory and requirements of the 5 E Sangdel is a solution to the problem of state development. To the question of why some states are rich? And other poor people? How can a state develop and what models should it inspire to have good growth to meet the needs of the people? What are the prerequisites for having an economy that could compete with those of developed countries? Here are the questions that the author through his theoretical model tries to answer. The position of the author is very clear, according to him, the development of a country passes necessarily by its 5 stages. In other words, no development is possible without the pure and simple application of these five steps. These are esteem, education, energy, entrepreneurship, and the economy. Explicitly, any political leader who takes the destiny of his country, will first of all have to solve the problem of the esteem that is lacking in many African Heads of State and others. Secondly, it will have to put an educational system that meets international standards, in other words, a training system that corresponds to the economic and political aspiration, to emphasize quantity and quality throughout life. Terzo, the question of energy, this one being essential for all progress, it will have to make it accessible to all and by all. Be it electricity, gas, oil, and water. This energy enables a State with new farming techniques to move towards food self-sufficiency and to double or triple its exports, but also to attract more investors and to be able to develop its infrastructures. Quarto, it will have to meet all the conditions that favor entrepreneurship. With the globalization and the liberalization of the economy, the States have lost their role of investor, they take care to encourage and guarantee the private investments, this being said, the States are not any more great purveyors of jobs as in the past, this role now belongs to entrepreneurs who create and innovate to make life easier for the population in order to reduce poverty. The Quinto and the last point is the logical continuation of the first four E, it is the economy. The economy is a process that must respond to the problem of esteem, education, energy, and entrepreneurship, it is possible only by bringing together these four first.

Written by Sékou SOUMAH student MBA

Click here to download "5 E Djawed Sangdel" PDF document

5 E DE DJAWED SANGDEL

Que pensez-vous de la Théorie et des exigences des 5E de Djawed SANGDEL pour les Leaders du monde global

Introduction La Théorie et les exigences des 5 E de Sangdel est une solution à la problématique du développement des Etats. A la question de savoir pourquoi certains Etats sont riches ? et d’autres pauvres ? Comment un Etat parvient-il se développer et sur quels modèles doit-il s’inspirer pour avoir une bonne croissance afin de répondre aux besoins des populations ? Quelles sont les préalables pour avoir une économie qui pourrait concurrencer celles des pays développés. Voici les interrogations que l’auteur à travers son modèle théorique tente de répondre. La position de l’auteur est très claire, selon lui, le développement d’un pays passe obligatoirement par ses 5 étapes. Autrement dit, aucun développement n’est possible sans l’application pure et simple de ces cinq étapes. Il s’agit de : l’estime, l’éducation, l’énergie, l’entreprenariat et l’économie. Explicitement, tout leader politique qui prend le destin de son pays, devra résoudre en primo la problématique de l’estime qui manque à bon nombre de chefs d’Etats africains et certaines d’autres. Secondo il devra mettre un système éducatif qui répond aux normes internationales, en d’autres termes un système de formation qui corresponde à l’aspiration économiques et politique, mettre l’accent sur la quantité et la qualité tout au long de la vie. Terzo, la question de l’énergie, celle-ci étant indispensable pout tout progrès, il devra la rendre accessible à tous et par tous. Qu’il s’agisse de l’électricité, le gaz, le pétrole et de l’eau. Cette énergie permet à un Etat avec les nouvelles techniques culturales de passer à l’autosuffisance alimentaire et de doubler voir tripler ses exportations, mais aussi d’attirer plus d’investisseurs et de pouvoir développer ses infrastructures. Quarto, il devra réunir toutes les conditions qui favorisent l’entrepreneuriat. Avec la globalisation et la libéralisation de l’économie, les Etats ont perdu leur rôle d’investisseur, ils veillent à encourager et garantir les investissements privés, ceci dit, les Etats ne sont plus de grands pourvoyeurs d’emplois comme dans le passé, ce rôle revient aujourd’hui aux entrepreneurs qui créent et innovent pour faciliter la vie à la population afin de réduire la pauvreté. Le quinto et le dernier point est la suite logique des quatre premiers E, il s’agit de l’économie. L’économie est un processus qui doit répondre à la problématique de l’estime, de l’éducation, de l’énergie et de l’entrepreneuriat, elle n’est possible qu’en réunissant ces quatre premier.

Écrit par Sékou SOUMAH étudiat MBA

Cliquez ici pour télécharger le document PDF "5 E Djawed Sangdel".

0 vue